NÄKIJÄN MATKA JATKUU

divider323
linebreaker

 

<< Näkijä 1.osa
linebreaker

 

NÄKIJÄN MATKA JATKUU..

Fyysisestä silmästä ja vähän muustakin

Heräsin aamulla (tammikuun loppupuolella) sanoihin hämärtyvä näkeminen ja fyysinen silmä.

Päätinkin kirjoittaa tähän blogiin fyysisestä silmästä, ja väistämättä vähän muustakin ☺

Parempi näkökyky

Koulutin aikanaan kurssia nimeltään parempi näkökyky. Se sisälsi fyysisen silmän infoa, kinesiologista monitasoista näkökyvyn testausta elämäntilanteet, tunteet ja mieli mukaan ottaen.

Siihen liittyi harjoitusten osio, missä oli fyysisiä liikkeitä, tiibetiläisiä harjoituksia, fyysisiä lihasten ja verenkierron vapautuksia sekä aivoihin liittyviä silmän yhteyden vapautuksia (hermosto, tunne, menneiden tilanteiden vapautusta)… eli vaikka mitä silmään liittyvää.

Tässä blogissa on sieltä pisaroita ja inspiraatiota.

Fyysinen silmä

Silmän takana on kuusi vahvaa lihasta, mitkä ajan mittaa jännittyvät monesta syystä: esimerkiksi kännykän ja tietokoneen, tablettien television ja muiden laitteiden katsomisesta. Sekä sähkökenttä, että fokusoiminen jännittävät silmän lihaksistoa ja aiheuttavat muutoksia silmämunan muotoon. Autolla ajaminen, erityisesti pimeällä ajaminen on silmille hyvin rasittava kokemus.

Elämän paineet, tunteet ja ajattelu luovat silmiin painetta. Silmien siristely jännittää silmää. Myös jatkuva fokusointi ja tarkentava katsominen ovat fyysistä silmää jännittäviä asioita. Silmät ilmaisevat koko kehoa, ja koko keho toimii näkijänä myös fyysisen silmän kautta. Siten fyysisen silmän hyvinvointi ja rentous ovat tuiki tärkeä juttu.

Rentous

Silmien tietoinen rentouttaminen tekee hyvää; usein jännittäminen on tapa, mitä ei edes huomaa. Heti kun aloin kirjoittamaan blogia, huomasin pitkin päivää, miten ja missä jännitän silmiä, ne alkoivat puhumaan minulle aktiivisemmin, koska olen paikalla kuulemassa ja annan niille huomiota; ne alkoivat tuntumaan aktiivisemmin. Kuuleminen, tunteminen ja näkeminen kulkevat aivan käsi kädessä keskenään.

Fyysinen silmä jännittyy, jos toiminta on muutenkin stressaava, joten tauot ovat paikallaan sekä silmän, että koko olemuksen takia. Fyysistä silmää ei voi erottaa koko olemuksesta! Kun rentoutat silmän takalihaksia, saatat huomata koko kehon rentoutuvan. Kun annat silmien kellua omassa olemisessaan, huomaat ehkä muutoksia myös hengityksessä sekä kehon luonnollisessa ryhdissä.

Väliharjoitus:

Seuraavan harjoituksen voit tehdä koska vain: Laita kämmenesi silmille, anna silmille lupa rentoutua ja kellua. Silmät saavat rentoutua tilaansa ja voit tuntea takana olevien vahvojen lihasten antavan hieman periksi. Kun avaat silmäsi, anna niiden olla lempeät: voitko fokusoida lempeämmin, katsoa lempeämmin ja hieman taaempaa sekä laajemmin? Ehkä voit jopa pudottaa katseen alkamaan alavatsasta (ensimmäisen, tammikuun videon harjoitus).

Tämä on hyvinkin pieni hetki ja tauko, mutta samalla aloittaa suuren muutoksen katsojan ja näkijän maailmassa. Miltä tämä harjoitus tuntuu kehossasi, hengityksessäsi, jossakin muualla?

Silmäsi tulevat nähdyiksi ja ne vastaavat.

Silmät ja vesi

Fyysinen silmä on täynnä nestettä, vettä. Vesi sisältää nestemäisiä kristalleja, mitkä hoitavat tiedon välitystä läpi koko kehon. Kun silmä kuivuu, tämä tiedon välitys heikkenee. Vesi on oma aiheensa, tässä blogissa mainitsen sen lyhyesti kuivumiseen ja silmän sekä kehon kommunikaatioon liittyen.

Silmiä voit nesteyttää esimerkiksi juomalla vettä, mihin olet lisännyt tilkkasen omenamehua. Usein auttaa vesi, missä on hieman suolaa. Toisinaan taas on hyvä tehdä seuraavanlainen sekoitus: ohranorasjauhoa, omenamehua ja vettä. Nämä juomat nesteyttävät kehon nopeasti, ja silmä toimii ja kuljettaa informaatiota paremmin. Sinulla voi olla muitakin menetelmiä silmien sisäistä nesteytystä varten.

Jos juot kahvia, juo sen kanssa myös vettä – kahvi tarjoillaan luonnollisesti näin joissakin maissa. Kofeiini auttaa nestettä kulkemaan soluihin asti, nesteyttämään kehoa, kun kahvi yksinään voi kuivattaa kehoa ja silmiä – kehon nesteytys ei tosin ole kahvin nauttimisen tarkoitus.

Fyysinen silmä ja kehon eri järjestelmät

Silmät ovat ikkuna hermojärjestelmään. Näköhermo yhdistää ja kuljettaa tietoa silmän ja aivojen välillä. Näköhermo on kaapelimainen ryhmittymä hermokuituja.

Purista vaikka sormesi tiukasti kämmeniin, sulje silmät ja aisti mitä silmissäsi tapahtuu? Ovatko ne rennot vai jännittyvätkö?

Silmään vaikuttavat kaikki kehon järjestelmät: lihaksisto, nestejärjestelmä, verenkierto, hermosto – embryologiassa myös ihon ja silmien syntyminen ovat yhteydessä toisiinsa. Tämä tarkoittaa sitä, että fyysinen silmä ilmentää koko kehoa. Silmän syntyä ja sen fysiikkaa ei tarvitse opiskella. On kuitenkin hyvä tietää, miten kokonaisvaltaisesta asiasta on kysymys. Sulje hetkeksi silmäsi ja silitä lempeästi ihoa missä tahansa kohtaa kehossa.

Tunnetko silityksen ja ihon lempeän koskettamisen silmissäsi? Mitä jos olet kävelemässä tai juoksemassa tai ajat autoa, ja samaan aikaan kuuntelet podcasteja tai äänikirjaa, miten silmäsi silloin viestivät? Minä en ole kokeillut tätä koskaan.

Kirjoituksiani ei tarvitse eikä pidä uskoa; tee erilaisia kokeiluja esimerkiksi tämän lyhyen silmät ja kehon järjestelmät tiimoilta!

Liikkuva silmä, liikkumaton katse

Silmät liikkuvat usein moneen suuntaan: kun mietit jotakin, fyysinen silmä liikkuu. Jos pysäytät fyysisen silmän, annat sen rentoutua mielenliikkeet alkavat myös hidastua. Tunteena levottomuus saattaa nousta pintaan: olisi helpompaa antaa silmien liikkua. Mitä jos annatkin fyysisen silmän rentoutua vähän enemmän, et anna sen liikkua, mutta pysyt pakottamattomassa olotilassa. Miten tämä vaikuttaa sinuun ja olotilaasi?

Ole näin jonkin aikaa ja havaitse sisäaistimuksesi tiedotus. Miten hengität, mitä kehossasi tuntuu, kun annat silmien olla vain yhdessä kohdassa, fyysisen katseen olla liikkumaton. Mitä kehossasi tapahtuu, kun annat silmien lähteä taas liikkeelle? Miten silmäsi liikkuvat ja mitä ne alkavat hakea tai mihin kiinnittyä?

Silmä ja traumat

Kun kaadut, silmäsi katsovat johonkin kohtaan sillä hetkellä; aivoihin tulee jännitys kyseiseen kohtaan. Normaalissa tilanteessa keho rentouttaa tämän nopeastikin. Jos traumatilanne jatkuu, aivoihin tulee jähmettyneitä kohtia niille alueille, missä silmät olivat traumatilanteessa. Näitä voi purkaa myöhemmin, ja trauman purkauduttua aivoalueelta, myös silmät rentoutuvat.

Traumoja voi purkaa aivojen eri alueilta silmien asentoja apuna käyttäen. Silmien avulla kohdataankin nykyään traumoja, vapautetaan niitä aivojen jähmetysalueilta. Erilaiset silmien liikeharjoitukset voivat myös vapauttaa jännitys- ja jähmetyskohtia aivoissa.

Iridologiasta

Tiesitkö, että fyysisestä silmästä voi lukea koko kehon tilanteen? Se on kiinnostava kokonaisuus itsessään. Iridologit katsovat silmän iiristä, ja osaavat lukea sen viestejä. Iridologian opinnot kuuluvat myös joihinkin naturopaatin opintokokonaisuuksiin (naturopaatti = lääkäri, joka on opiskellut ns. vaihtoehtoisempia tapoja hoitaa kuin allopaattinen lääkäri). Michael mieheni on naturopaatti, ja hänen iridologian kuvakarttoja on kiinnostavaa tutkia. Silmän oma maailma on ihme.

Silmäni nyt

Omat silmäni tekevät kaikenlaista hassua, kun kirjoitan tätä: Ne alkavat vuotamaan, tuntuu kuin niissä heräisi pulssi ja tämä pulssi kulkee läpi silmän availlen kudoksia. Kun annan huomion silmälle, silmäni kuulevat sen ja vastaavat huomioon. Hermosto aloittaa silmän räpyttelemisen jostakin hyvin syvältä, otsa kohoaa ja rentoutuu alkaen otsan takana olevista onteloista asti.

Vähitellen kun jatkan kirjoittamista, silmäni löytävät omaa rentoutumistaan, näkökykyni kirkastuu ja koen näkemisen olevan valoisampi. Hengitys huokaisee, ja kehoni rentoutuu.

Kun kehoni rentoutuu, silmäni rentoutuvat syvemmältä. Hymyilen, hymy saavuttaa silmät ja silmänikin hymyilevät. Tämä tuo hymyn poskille ja silmäni rentoutuvat hymyilemään syvemmältä. Tulen iloisemmaksi ja avarammaksi koko kehossani. Koen olevani nälkäinen eli selvästi koko hermosto vastaa hymyyni ja alkaa lähettää rentoja nälkäviestejä. On aika käydä syömässä, ja julkaista blogi juuri niin kuin se on nyt. Nähdään ensi kerralla!

Fyysisiä harjoituksia:

  • Kämmenet silmillä (katso teksti)
  • Katso silmillä kauas, sitten lähelle, sitten kauas ja jälleen lähelle
  • Anna katseen liukua ylös, alas, oikealle ja vasemmalle. Laita käsi samanaikaisesti otsalle, kun katsot eri suuntiin.
  • Pyöritä silmiä ensin toiseen suuntaan ja sitten toiseen suuntaan. Pidä samalla kättä otsalla – tämä saattaa rentouttaa syvälläkin olevia jännityksiä.
  • Aisti myös hengitys ja anna kehosi olla rento, kun teet näitä harjoituksia.
  • Lopuksi anna silmien olla hetki kiinni ja kun avaat ne, anna luomien avautua ja katseen pysyä rentona.